Over de schrijver Barbera Elgersma 
Gezin. Glutenvrij. Dieren. Bloeddonor. Vrijwilliger. Nederland. Zee. Ochtend. Hardlopen. Wandelen. Koken. Tijdschriften. Boeken. Papier fanaat. Taalliefhebber. Sieraden. Citroën. What you see is what you get.

Een vrouw een vrouw, een woord een woord.
“Hoe komt dat kind toch aan sommige woorden?”, vroeg mijn vader zich verwonderd af toen ik 4 jaar was. “Lees jij je eigen verhalen maar voor in de klas”, zei de juf van klas 3 (tegenwoordig groep 5). “Ze leest Jan Wolkers en Louis Paul Boon!” Ik was net 12 en mijn moeder vond dat ik niet helemaal het juiste leesvoer tot mij nam.

Tja, al jong was ik gefascineerd door woorden. Logisch dat ik koos voor een taalkundige / literaire studie. Taalverwerving, verteltechnieken, semiotiek, psycholinguïstiek, tekstwetenschap, etc., etc. Een brede studie die laat zien dat woorden slechts het topje van de ijsberg zijn. Het topje zie je, daaronder bevinden zich allerlei structuren en systemen die ten grondslag liggen aan taal. Of het nu gaat om spreken of schrijven. Zo leerde ik taal door en door kennen. Dit combineerde ik met vakken waar taal ook een belangrijke rol speelt: communicatie, public relations, marketing en didactiek.

Open de wereld
Alle opgedane kennis komt mij nu goed van pas in mijn werk: het bedenken van concepten en het schrijven van de meest uiteenlopende teksten, voor bedrijven of uit naam van personen. Zowel in het Engels als in het Nederlands. Sinds 2005 werk ik als zelfstandig ondernemer.

Als je voor verschillende organisaties en mensen ideeën uitdenkt en schrijft, dan moet je je ook verdiepen in hun wereld. Wat zijn de drijfveren? Wat hebben ze te bieden? Hoe willen ze dat naar buiten toe uitdragen? Zodra ik antwoord heb op dit soort vragen, dan kan ik met behulp van een goed doortimmerd plan en heldere teksten praktisch elke wereld toegankelijk maken voor anderen. Wanneer is bijvoorbeeld een gebruiksaanwijzing bruikbaar? Hoe wordt een jaarverslag hét visitekaartje van een organisatie?

Verder komen met woorden
Ik streef altijd naar ideeën en teksten die bedrijven en mensen verder helpen. Bijvoorbeeld een grappige mailing, waarmee medewerkers van de buitendienst meteen een goede binnenkomer hebben als ze klanten bezoeken. Of: een triggerende tekstregel op billboards waardoor een bedrijf nieuwe klanten krijgt. Maar ook: een nieuwe, sympathiek klinkende naam voor een bestaand bedrijf, zodat het niet meer wordt verward met dat andere bedrijf dat negatief in het nieuws is gekomen.

Inspiratiebronnen
Als je zo werkt aan woorden, dan heb je extra inspiratie nodig. Googelen, online nieuwsbrieven, alles lezen wat los en vast zit, seminars bezoeken… een stevige cursus zoekmachinebewust tekstschrijven bij opleidingsinstituut Lancelots… Mijn grootste inspiratiebron is… mijn gezin: man, twee jongens en teckel. Verrassingen – hilarische, ongemakkelijke, mooie – zijn aan de orde van de dag. Om te ontspannen ga ik achter mijn laptop zitten en van alles uitdenken en schrijven.

Inspiratiebron